De opkomst van de lokale (speciaal)bierbrouwer

De opkomst van de lokale (speciaal) bierbrouwer

Inmiddels kent Nederland zo'n 695 bierbrouwerijen

De afgelopen jaren is de kunst van het bierbrouwen booming in Nederland. Jarenlang maakten grote commerciële brouwerijen de dienst uit, maar dat is tegenwoordig anders. Overal duiken lokale bierbrouwers op met hun eigen, originele recepten voor craft beer.

Inmiddels kent Nederland zo'n 695 bierbrouwerijen. Wat is er nou zo speciaal aan dit soort bier en hoe houden de kleine brouwerijen zich staande tegenover giganten zoals Heineken en Bavaria?

Wat valt onder een lokale brouwerij?

Om als brouwerij te voldoen aan de term craft beer, moet het bier op authentieke wijze worden gebrouwen. Het moet bijvoorbeeld onverdund zijn en ook mag er geen rijst of maïs gebruikt worden tijdens het brouwproces.

Het gaat vaak om kleinschalige producties in plaats van de grootschalige die je ziet bij de commerciële brouwerijen. Bij deze kleine brouwerijen worden de biertjes gebrouwen met een grote passie en kunnen ze tevens ook meer experimenteren dan de grote brouwerijen.

Hoe kunnen de kleine brouwers tegen commerciële reuzen opboksen?

Toch is het bijzonder om te zien dat zelfs deze kleine, lokale brouwerijen een plek weten te bemachtigen tussen de grote commerciële brouwers. Dit komt omdat zij tegenwoordig veel beter zijn opgewassen tegen deze grote concurrentie.

Met behulp van slimme marketing via sociale mediakanalen, moderne technieken en grote kennis weten zij een sterke positie voor zichzelf te creëren op deze markt.

Een goed voorbeeld hiervan is het Amsterdamse Lowlander. Hun fruitige bier kenmerkt zich door dat zij kruiden en fruit in het bier verwerken tijdens het brouwproces. Het bier is tegenwoordig zelfs in supermarkten door heel Nederland te koop.

Meer kracht door samenwerkingen

Zoals al eerder benoemd maken de kleine bierbrouwerijen slim gebruik van sociale media. Dit omdat het een goedkope en eenvoudige manier is om een extensief publiek te bereiken.

Een andere manier voor de brouwerijen om aandacht te trekken is om samen te werken aan een gezamenlijk biertje. Zo wordt er een uniek speciaal bier gecreëerd en hebben beide partijen profijt van de publiciteit.

Het sociale aspect van speciaal bier

Een sociaal fenomeen dat ook bekend is in de wereld van speciaal bier is de app Untappd. Hiermee kunnen gebruikers hun biertje als het ware ‘inchecken’ bij consumptie hiervan. Ze geven een rating van het biertje op een schaal van 0.25 tot 5. Ook kun je als gebruiker verschillende badges verdienen bij verschillende soorten biertjes, locaties of het aantal biertjes.

Zo zit er een speels element aan verbonden dan gebruikers aanspoort meer soorten speciaal bier te drinken. Ook hier profiteren kleine bierbrouwerijen van, terwijl zij hier zelf weinig tot geen moeite voor hoeven te doen.

Volgers kenners zullen er de komende aantal jaren nog zeker meer brouwerijen bij komen en zal er dus genoeg speciaal bier zijn om te proeven en in te checken!