Opkomende dranken en trends in 2023

Opkomende dranken en trends in 2023

In 2023 staat creativiteit en beleving centraal

In 2023 staat creativiteit en beleving centraal. Zélf een drankje maken dat helemaal bij jouw smaak past. Of een keer kiezen voor een premium likeur. In dit artikel lichten we de opkomende dranken en trends van 2023 uit.

Alcoholvrij groeit steeds verder

Ook in 2023 groeit het aanbod van alcoholvrije dranken gestaag verder. De tijd dat je concessies moet maken is wat dat betreft voorbij. Je kan voor elke populaire categorie wel een alcoholvrije variant vinden. Denk aan gin, bier of whisky. Er wordt zelfs met alcoholvrije wijn van hoge kwaliteit geëxperimenteerd.

Eigenlijk bestaat alcoholvrije drank al zo lang dat het geen trend meer mag zijn. Maar door de grote verrijking van het aanbod, ook dit jaar weer, moet het toch benoemd worden.

Zelf aan de mix: de magie van mixlikeuren

De afgelopen jaren zijn cocktails helemaal populair geworden. Waar je eerder het wel kon vergeten om een Mojito te bestellen, heeft tegenwoordig elk restaurant een mix op de menukaart staan.

2023 wordt het jaar van verder experimenteren. We hebben inmiddels de standaard mixen onder de knie. Denk aan de Mojito, Pornstar Martini of de Sex On The Beach. Met een kleine twist kan je deze nog verder naar je eigen hand zetten.

Met de ruime selectie van mixlikeuren van De Kuyper en Bols, kan je elke cocktail een smaakimpuls geven. Probeer bijvoorbeeld een scheutje Bols Strawberry bij je Mojito. Of vervang de Peachtree in je Sex On The Beach cocktail met De Kuyper Watermelon.

Nieuwkomers uitgelicht

Met al deze trends in de drankenwereld blijven er producten toestromen die helemaal in lijn staan met deze trends. Hierdoor blijf je nieuwe dranken leren kennen.

Benieuwd naar de nieuwste whisky? Binnenkort wordt Topdrinks Premium gelanceerd. Een stijlvolle manier om de beste whisky's te vinden.

Liever iets fruitigs ontdekken? Dan is de Licor 43 Fresco Berry een aanrader. En voor de liefhebbers van Baileys is er nu de Baileys Strawberry And Cream. Deze romige likeur smaakt naar echte aardbeien en Irish cream.

Nog een lekkere romige nieuwkomer is de Disaronno Velvet. Deze romige likeur heeft heerlijke smaaknoten van verse melk, noten en de originele Disaronno likeur.

Ready to drinkcocktails winnen het aan populariteit

Erg handig voor als je onderweg bent, of simpelweg niet goed kunt mixen. Ready to drinkcocktails zijn vooraf gemixte dranken. Ready to drinks worden meestal verpakt in een blikje. Ready to drinks bestaan al heel lang. Jongeren hebben vaak liefdevol gebruik gemaakt van het gemak van een blikje Bacardi & Cola.

Andere populaire producten zijn William Lawson & Cola of een voor gemixte Mojito. Daar waar ready to drink producten eerst populair waren onder jeugd, begint het steeds meer een lifestyle product te worden. Door verbeteringen in smaak en aanbod is er voor iedere doelgroep een RTD smaak beschikbaar.

Wereldwijd was in 2021 de ready to drinkcocktail markt zo’n 780 miljoen dollar waard. Naar verwachting zal dit jaarlijks met zo’n 13.4% stijgen, tot aan 2031.

Gemak en gezondheid zijn drijfveren

Wat zorgt ervoor dat ready to drinkcocktails ook bij oudere doelgroepen aanslaat? Onderzoek van Grand View Research toont aan dat Covid restricties de achterliggende oorzaak zijn.

Gemak van bereiding en bewustwording rondom gezondheid zorgen voor de stijgende populariteit. Cocktails maken kan ingewikkeld zijn. Waar je normaal gesproken een cocktail aan de bar besteld, was het nu noodzakelijk om dit thuis te maken. Daar bieden ready to drinkcocktails een ideale oplossing.

Daarnaast heeft de Covid periode voor extra bewustwording over gezondheid gezorgd. Men heeft daardoor een sterkere voorkeur voor laag-alcoholische dranken gekregen. Ready to drinkcocktails spelen hier perfect op in.

Normaliter zit er 5% tot 15% alcohol in een ready to drinkcocktail. Dat is aanzienlijk minder dan een whisky of rum fles.

Meer premium voor minder geld

Met het drinken van een drankje staat beleving centraal. Merken willen daar op inspelen door middel van premiumization. Door premium meer toegankelijk te maken voor het grote publiek.

Hoe werkt dat dan precies? Met een strak ontworpen label of een luxueuze fles kom je al heel ver. Dit is immers de eerste kennismaking met een drank of een likeur. Bestaande merken een premium look geven, helpt mee aan een goede beleving. De drank wordt niet duurder, maar de beleving wordt wel betaalbaarder.

Daarnaast zijn we meer geneigd om een whisky, gin of rum met een verhaal te kopen. Merken spelen daar op in, door het productieproces steeds nauwkeuriger te beschrijven. Dit staat meestal op de etiket beschreven.